Nesteytys

Suosituksia

  • Muista juoda nesteitä säännöllisesti, riippumatta siitä, tunnetko itsesi janoiseksi kylmässä vai et.
  • Juo vähintään 2 litraa päivittäin ja enemmänkin, jos rasitat itseäsi fyysisesti kylmissä olosuhteissa.
  • Huomaa, että kahvin tai teen juominen lisäävät virtsaamistarvetta ja aiheuttavat sitä kautta nestehukkaa.
  • Nautitun nesteen lämpötila voi vaikuttaa janoon. Jos olet jäähtymisriskissä, pyri juomaan nesteitä jotka eivät ole kylmiä.
  • Juo kylmäaltistumisen aikana sekä heti sen jälkeen 1-2 lasillista vettä.

 

Kylmälle ympäristölle altistuville henkilöille saattaa aiheutua kehon nestevajetta, joka johtuu mm. lisääntyneestä virtsanerityksestä sekä hengityksen kautta että ihon läpi tai hikoilun kautta poistuvasta nesteestä. Nesteiden nauttiminen saattaa vähentyä, koska ihmisten janon tunne heikkenee kylmässä. Janon tunne levon tai kohtuullisen liikunnan aikana voi heikentyä jopa 40 % kylmissä olosuhteissa.

Kylmässä nautitun juoman tulisi olla lämmintä. Kylmä juoma ei ole mieluista eikä suotavaa. Vaikka nestehukka kylmässä voi olla 1,5-2 litraa, jo yhden tai kahden lasin juominen hävittää janon tunteen korjaamatta kuitenkaan täysin nestehukkaa. Tämä useita kertoja toistuvana voi johtaa huomattavaan nestehukkaan. Kuivuminen voi olla iso ongelma pitkäaikaisen kylmäaltistumisen aikana, koska se alentaa suorituskykyä ja lisää veren väkevöitymistä.